Ontdek wat je allemaal kan!

Gepubliceerd op: 21 september 2024 10:00

Met bijna 1300 bibliotheken in Nederland is er altijd wel één in de buurt. Toch weet lang niet iedereen de weg naar de Bibliotheek te vinden. Uit onderzoek van bureau Annalect blijkt dat veel mensen een verkeerd beeld hebben wat je bij de Bibliotheek kunt vinden en doen. 70% van de ondervraagden ziet de Bibliotheek nog altijd als een rustige plek om te lezen, leren of de computer te gebruiken.

Om dit beeld bij te stellen voeren alle bibliotheken samen campagne onder het motto 'Ontdek wat je allemaal kan'. Niet alleen roepen ze daarmee op het aanbod van de Bibliotheek te ontdekken, maar ook jezelf te blijven uitdagen. En dat kan iedereen. Jong en oud, ongeacht je vaardigheden. De bieb biedt cursussen, workshops, taal- en computerhulp, hulp bij overheidswebsites, Maakplaats-activiteiten, zoals 3D-printen, en meer. Veel meer!

Digitaal vaardiger met de Bibliotheek

'Bij het DigiTaalhuis van Bibliotheek Rijn en Venen kun je al je vragen over je mobiele telefoon, computer, e-mail, apps, internet of e-readers stellen', aldus Sara Anne Saxton, Programma-coördinator Digitale Vaardigheden. 'Samen met onze Digicoaches bekijken we welke cursus het beste past. Iemand kan echt helemaal bij het begin beginnen en in zijn eigen tempo de cursus doorlopen.'

'Online handiger worden' is een van de reclamespots die nu overal te zien is. Ongeveer 11% van de Nederlanders van 16 t/m 65 jaar heeft geen of weinig ervaring met de computer. De cursus Klik & Tik bij Bibliotheek Rijn en Venen helpt iedereen digitaal vaardiger te worden. De cursus is gratis en lid zijn van de Bibliotheek hoeft niet.

Actie

Om meer mensen bekend te maken met de cursus Klik & Tik voert Bibliotheek Rijn en Venen actie. Vanaf 19 september valt er bij een selecte groep Alphenaren een postpakket op de deurmat. Een cadeau van de Bibliotheek om te laten weten dat de cursus beschikbaar is voor iedereen die dat nodig heeft. Deelnemers die zich aanmelden voor de cursus in Bibliotheek Alphen-Centrum maken, wanneer zij vier keer deelnemen en een volle spaarkaart inwisselen, tot het einde van het jaar kans een Samsung tablet te winnen.

Tot ziens in de Bibliotheek!

Dus stap eens binnen en ontdek wat je allemaal kan! Bibliotheek Alphen-Centrum is elke dag geopend. Bellen met de DigiLijn van de Bibliotheek voor meer informatie kan natuurlijk ook. De DigiLijn is via 0172 - 475 771 (optie 2) bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 13.00 uur.